پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118102
سالهاي 84 تا 92 گذشت و ديگر تکرار نخواهد شد/ اين دولت بدون مشورت تصميم نمي گيرد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1466

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از دانا ، حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم گراميداشت روز صنعت که در سران اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسياري از کشورها صنعتي شدند چون معادن غني داشته و در کنار آب‌هاي آزاد بودند و مي‌توانستند با جهان خارج در ارتباط باشند.

 

رئيس‌جمهور تصريح کرد: بسياري از کشورها صنعتي شدند چون در منطقه جغرافيايي خاصي قرار گرفته بودند که مي‌توانستند کشورهاي مختلف را به يکديگر متصل کنند؛ همچنين به خاطر داشتن دانشگاه‌هاي بزرگ و محققان و تلاشگران جزو کشورهاي صنعتي به شمار مي‌روند.

 

وي افزود: اما کشوري که همه اينها را دارد و درواقع توسعه انساني داشته و داراي مخازن گاز جهان و دارنده مخازن نفت است و 2 هزار کيلومتر به آب‌هاي آزاد جنوب و حتي در شمال هم به آب‌هاي آزاد متصل است و مي‌تواند از مزيت‌هاي تجاري برخوردار باشد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند و داراي نابغه، صاحب‌نظر، دانشجو و استاد است و بيش از نيم‌قرن سابقه حرکت صنعتي در آن وجود دارد چطور هنوز نمي‌توانيم بگوييم صنعتي شده است.

 

روحاني با طرح اين سوال که اشکال از کجا است گفت: آيا اشکال از برنامه است، برنامه اول يا دوم يا سوم که تا حدي به آن ارفاق شده و يا چهارم يا پنجم؛ آيا اشکال از برنامه‌ريزي دولت يا قانون مجلس است و يا سياست‌هاي کلي و چشم‌انداز 20 ساله؟

 

رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: بنده مي‌خواهم جمله‌اي را بگويم اما آن را گزنده تلقي نکنيد اگر انرژي را به قيمت جهاني تحويل توليد دهيم آيا توليد کشور ما قدرت صادرات دارد؛ اگر دروازه‌هاي کشور را باز بگذاريم و تعرفه را کنار گذاشته و حمايت از توليد را نيز کنار بگذاريم آيا توليد کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را را دارد؟

 

وي با بيان اينکه نوزاد و نوجوان نياز به حمايت دارد اما آيا جوان بالغ توانمند رشيدي که بيش از 40 سال از عمرش گذشته باز هم نياز به حمايت دارد افزود: اگر حمايت در کنار رقابت نباشد حمايت مخرب است.

 

رئيس‌جمهور خطاب به صنعتگران تصريح کرد: بياييد با هم بنشينيم و گفت‌وگو کنيم؛ اين مذاکرات برد ـ برد تنها با خارجي‌ها نيست، بلکه دولت و بخش خصوصي، قانون‌گذار و بخش خصوصي هم بايد مذاکرات برد برد داشته باشند.

 

روحاني با تأکيد بر اينکه ما نياز به سرمايه طبيعي، سرمايه انساني و سرمايه اجتماعي داريم، اظهار داشت: اگر سرمايه طبيعي ما يعني معادن، جغرافياي ايران اتصال به آب‌هاي آزاد، راه‌آهن و جاده و مسير هوايي نباشد،‌ ما دچار مضيقه بزرگي بوديم و اگر توسعه انساني نبود اين مقدار صاحب‌نظر، دانشجو، صاحب علم  و انديشمند نداشتيم.

 

وي ادامه داد: ما در کنار اين دو سرمايه نياز به سرمايه اجتماعي داريم؛ بايد به يکديگر و آينده اعتماد داشته باشيم و همگي به قانون احترام گذاشته و ثبات و امنيت را در آينده کشور ببينيم.

 

رئيس‌جمهور با بيان اينکه بايد مطمئن شويم اين دولت دولتي نيست که در يک جلسه بدون مشورت و مطالعه تصميم‌گيري کند، تصريح کرد: بايد مطمئن شويم اين دولت توانمند بوده و اين قدرت را دارد که آرامش بازار را نگه دارد.

 

روحاني اضافه کرد: شما امروز در موضوع تورم مي‌بينيد که دولت به آنچه قول داده عمل نموده است و اگر گفته که تورم قابل مهار است اين کار را انجام داده و امروز تورم نقطه به نقطه به 14.7 رسيده در حاليکه نقطه به نقطه در سال گذشته 43درصد بود.

 

وي افزود: اين مسئله بايد براي صاحبان حرف و کارآفرينان ما اطمينان‌بخش باشد و ما روند کاهش تورم را در سال جاري نيز ادامه خواهيم داد و شاهديم که در ماه خرداد مواد خوراکي نه تنها افزايش قيمت نداشته بلکه در مواردي نيز کاهش داشته است.

 

رئيس‌جمهور با اشاره به نرخ ماهانه تورم و متوسط يک واحد درصدي آن در هر ماه تصريح کرد: اين به معناي اطمينان به جامعه ماست که مي‌خواهند تلاش کنند و در واقع نوعي ثبات و حرکت رو به جلو وجود دارد.

 

روحاني با اشاره به لزوم مبارزه با رکود و تورم تصريح کرد: وقتي رکود و تورم همراه است، دولت مبارزه با هرکدام را که آغاز کند برخي اعتراض به دومي مي‌کنند، يعني اگر مبارزه با رکود را آغاز کنيم عده‌اي مي‌گويند تورم افسارگسيخته شده و جامعه با مشکل روبروست.

 

وي ادامه داد: ما در مشورت با کارشناسان خود به اين نتيجه رسيديم که در شرايطي که تورم و رکود داريم در قدم اول بايد تورم را مهار کنيم و براي شکستن رکود که سخت‌تر است در مرحله بعد اقدام کنيم و امروز اولين قدم براي شکستن رکود آغاز شده است.

 

روحاني رشد توليد در توليد خودروي سبک، لوازم خانگي و برخي از اقلام را به معناي آغاز شکسته شدن رکود خواند و افزود: امروز در زمينه توليد گاز و نفت قدم‌هاي بزرگي برداشته‌ايم و چهار فاز پارس جنوبي امسال و چهار فاز ديگر در سال آينده افتتاح خواهد شد.

 

رئيس‌جمهور ادامه داد: وزير نفت اعلام کرده که براي اجراي بند «ق» سرمايه کافي براي تغيير همه وسايل گازسوز در اختيار گذاشته مي‌شود.

 

رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما ناچاريم تعدادي خودروي با سوخت کم وارد کنيم، اظهار داشت: ما نمي‌توانيم مدام خواهش کنيم و بگوييم که بايد در زمينه خودرو يک حرکت سريع کيفي رخ دهد ولي در مقابل هيچ حرکتي انجام نشود.

 

وي با اشاره به برخي محدوديت‌ها در زمينه توليد و صنعت برخي از اين محدوديت‌ها را به نفع کشور و برخي را به ضرر توليد دانست و افزود:‌برخي محدوديت‌ها غيرعقلاني و ناصحيح است. بعنوان مثال در زمينه توليد اگر پيچ و خم‌هاي غيرضرور براي دادن مجوز پيش پاي توليدکنندگان باشد به معناي محدوديت غيرعقلاني است؛ اگر در بخش‌هايي از سيستم اداري ما فساد و رانت وجود دارد به معناي محدوديت غيرعقلاني بوده و بايد با آن مبارزه شود.

 

رئيس‌جمهور با اشاره به برخي محدوديت‌هاي عقلاني و صحيح مانند محدوديت براي صنايع مضر براي محيط زيست اظهار داشت: هدف نهايي از صنعت نفع مردم بوده و صنعت بايد به نفع جامعه تمام شود و اگر صنعتي وجود دارد که محيط را آلوده مي‌کند بايد براي آن محدوديت ايجاد کنيم.

 

روحاني با اشاره به ضرورت تغيير تکنولوژي و نوآوري در زمينه‌هاي صنعتي در جهت ايجاد امنيت بالا براي مردم اظهار داشت: اگر در صنعت خودرو چيزي را براي جان مردم ضروري مي‌دانيم اين محدوديت، محدوديت درست است.

 

رئيس‌جمهور محدوديت براي منع خام فروشي در بخش‌هاي مختلف را محدوديتي عقلاني خواهند و اظهار داشت: دولت در برخي موارد بايد به نفع جامعه و مردم محدوديت ايجاد کند اما آنجايي که محدوديت‌ها مشکل‌آفرين است دولت بايد در برابر آنها مقابله کند.

 

روحاني ادامه داد: امروز در شرايطي هستيم که توليد ما با مشکل مواجه است و مقابله با برخي از اين مشکلات وظيفه دولت است؛ ما بايد فضاي روابط خارجي را مناسب قرار دهيم تا شما راحت‌تر بتوانيد تکنولوژي و مواد اوليه وارد کرده و در زمينه پولي و مالي تبادل کنيد.

 

وي اضافه کرد: دولت در زمينه سياست خارجي قدم‌هاي درستي را در يازده ماه گذشته برداشت و شرايط را براي توليد مناسب کرده است و ما ديديم که تحريم‌ها در برخي بخش‌ها متأسفانه به دليل برخي سياست‌هاي غلط توانست حتي در صنعت خودروسازي که يک صنعت قديمي به شمار مي‌رود اثر بگذارد.

 

رئيس‌جمهور افزود: امروز قدم‌هايي در زمينه برداشتن تحريم‌ها صورت گرفته و برخي تحريم‌ها نيز برداشته شده و من قول مي‌دهم که کاسه تحريم‌ها شکسته و هيچ بندزني قادر نيست آنها را درست کند.

 

روحاني با بيان اينکه ما در مسير برداشتن موانع از راه توليد به راهمان ادامه مي‌دهيم اظهار داشت: به همه دوستان و ارزشمداران با زبان آرام عرض مي‌کنم که ما انقلاب را مي‌شناسيم و عزت ملي را پاس مي‌داريم و خيلي غصه نخوريد؛ ما مي‌دانيم چه کار مي‌کنيم.

 

وي تصريح کرد: وزارت خارجي و تيم مذاکره کننده ما کاملاً تخصص لازم را براي حرف زدن با شش قدرتي که روبروي ما هستند دارد و سبک و سياق مذاکره را مي‌داند؛ ما مي‌دانيم راه سخت است ولي آن را تا موفقيت نهايي ادامه مي‌دهيم.

 

ادامعه دارد...

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html